HTML

Jani84 közlekedéses blogja

Üdv mindenkinek!! Blogoldalam célja: eddig általam látott európai fővárosok és nagyvárosok látnivalói, tömegközlekedéses dolgai, és egyéb érdekességeinek bemutatása képekben és szavakban. Felhívom a Tisztelt Olvasók figyelmét, hogy a képeket SZIGORÚAN TILOS közzé tenni máshol, azok kizárólag megtekintés céljából vannak feltéve!! Jó szórakozást!! :)

Friss topikok

Linkblog

Pozsony (Bratislava) 2008. október 23. - a NEGYEDIK egy éven belül :-)

Jani84 2008.10.25. 23:18

Ezen a borongós csütörtöki napon egyik szaktársammal úgy döntöttünk, felkeressük egykori fővárosunkat, Pozsonyt. Ami persze már 1993 óta Szlovákia fővárosa :) Döntésünk azért született, mert itthon úgyis csak balhék vannak a nemzeti ünnepeken, főleg mostanában, és akkor már miért ne töltsük el hasznosabban időnket, nemde? Ezért hát egy kis "tátrázgatás" mellett döntöttünk északi szomszédunk fővárosában.

Szokásos, reggel 5.30-kor Hamburgba közlekedő EC-174 (Ján Jesenius) EuroCityvel utaztunk, amely a Keleti pályaudvar 7. vágányáról indult. Hajnal lévén elég népes volt a pályaudvar.

Vonatunk még a Keleti pályaudvaron. Nekem nagyon tetszik ez a DB-szerelvény.

A Hamburgba közlekedő EC-t évek óta a DB adja ki a gyönyörű piros csíkos kocsijaival. Kényelmes és szép az utastere, csak sajnos végig termes. :(

A vonat 8 óra után 10 perccel érkezett meg Pozsonyba, ez a kép már a pozsonyi Hlavná Stanica pályaudvaron készült.

Egy kétáramnemű 363-as Pershing érkezik expresszvonattal, valószínűleg Kassa, vagy Besztercebánya felől.

Ez a 810-es motorkocsi is itt állt. Eléggé ütött-kopott, elhanyagolt állapotban van. Sajnos.

Egy szép, 751-es Cagós dieselmozdony halad át az állomáson.

Ez a fajta osztrák 5047-es motorvonat Ganserndorfba közlekedik, ahová nemcsak innen hanem Bécsből is el lehet jutni. Ez az osztrákok "Bz-je", úgymond.

Ez a szép Hercules, amely szintén ÖBB-mozdony, EuRegio (vagy REX) vonattal érkezett Bécsből és nemsokára indul vissza. Ezek az ingavonatok Marcheggen át közlekednek de van egy másik összeköttetés B.Petrzalkáról Kittsee-n és Bruck an der Leithán át is. Erre egy későbbi fejezetben visszatérünk.

A fent említett REX vonat vezérlőkocsija. Látható, hogy ez lesz a vonat eleje.

9 óráig fotóztunk a Hlavná Stanicán, ezután a villamosvégállomás felé vettük az irányt, ahonnan egy 2-es villamossal elmentünk Zlaté Piesky végállomásra. Itt most járok először, eddig csak a nyugati szektorban villamosoztam, illetve ebben a részben a Nové Mesto pályaudvarig mentem. A képen látható akcelerátoros T3-asra szálltunk fel és ezzel mentünk el Zlaté Piesky-ig.

Ebben a tujában még a régifajta ülések vannak. Nekem speciel jobban tetszik mint az újabb. Egyébként Pozsonyban már ritkaság a BUSE kijelző nélküli villamos, a nem felújítottakat is ellátják ilyen elektronikus kijelzőkkel és hangos utastájékoztató rendszerrel is.

Megérkeztünk Zlaté Piesky végállomásra. Villamosunk éppen a hurok felé tart. Itt egy nagy tó található, és egy kemping, amely csak nyáron üzemel. Egyébként itt végállomásozik a 4-es villamos is, ez Karlová Ves végállomásig közlekedik, amely már Pozsony nyugati szektorában található.

Egy másik tuja, már az indulási oldalon állva. Ezt a képet a gyalogos felüljáróról készítettük.

Mint mondottam, itt egy nagy tó található, stranddal és kempinggel. Ősz van, sajnos eléggé ki volt itt minden halva. Az Aranyos-tó tényleg hatalmas, egyben nem is lehet lefotózni.

Miután a Tescóban vásároltunk kaját magunknak, elindultunk Vychod rendező pu. felé, amely pár 100 méterre található a villamos végállomásától. Elsőnek ezt a fénysorompót fényképeztük le. Ennek jellegzetessége, hogy hangjelző-kolompoló berendezéssel együtt üzemel. A cseheknél és a szlovákoknál elég gyakori ez a megoldás. "POZOR VLAK" - Vigyázz, ha jön a vonat" - olvasható a fénysorompó alatt.

A rendező pályaudvar egyik felvételi épülete. A pályaudvar egyébként kisebb a bécsi Kledering rendezőtől, de a mi Ferencvárosunknál nagyobb valamitől. Míg Kledering szélességben nagy, Vychodné inkább a hosszúságában nagyobb. Több részből áll és majdnem Vajnory állomásig elér.

Zajlott az élet rendesen a pályaudvaron, ezek a Laminátkák éppen az indulást lesték. Sajnos eléggé ütött-kopott, elhanyagolt állapotban vannak. A baloldali egy Cargós gép, a jobboldali sima ZSSK-s. Itt csak teherforgalom bonyolódik.

Továbbsétáltunk, míg a gyalogos felüljárón átgyalogoltunk a rendezőpályaudvar felett. Ez a kép már egy másik szektorban készült. A képen két selejtezett ZSSK kocsi látható.

A pályaudvar tele volt tehervonatokkal, amelyek rendezésre vártak. Egyébként Vajnory szomszédságában található a Gépészeti Főnökség (Lokomotívné Depo) is.

A pályaudvar felé közlekedő buszjáratok. Bár nincs más erre, nem ajánlom senkinek ezeket mert eléggé ritkán járnak. Egyébként Vychodnén vasúti múzeum is található, de sajnos ezt most kihagytuk az idő hiánya miatt.

Elmentünk egy 54-es busszal a récsei villamoság egyik megállójáig. Nem kellett sokat várni, rövidesen jött is az 5-ös villamos, amellyel egészen Molecová megállóig mentünk, hogy a Skoda 25tr típusú csuklós trolival is utazzunk. Nekem egyébként ezek a T3-asok kimondottan tetszenek. Itt Pozsonyban egyébként hosszú, átmérős, átfedős villamosvonalak vannak.

Mint mondottam, Molecová megállóhelyről felmentünk a 33-as trolival Kuklovská végállomásig, amely egy hegyi lakótelepen található. A képen a Skoda 25tr utastere látható. Nagyon jól néz ki, BUSE kijelzővel és hangos utastájékoztatással rendelkezik. Fontos megjegyezni, hogy Pozsonyban csak ezen a 33-as viszonylaton utazhatunk ilyen trolival, az összes többin a 14-15Tr a fő típusok.

Megérkeztünk Kuklovská végállomásra. Trolibuszunk éppen fordul be a hurokba.

Hoppá, hoppá!! Ugye ezt rosszul látom? Még soha életemben nem láttam hogy ezen a viszonylaton Skoda 15Tr típusú trajli járt volna! Elfelejtettem mondani hogy Molecová-nál már megcsinálták a fordulóban is a felsővezetéket így a trolibuszok most már az áramszedő leeresztése nélkül is meg tudnak fordulni. Lefelé ezzel a trolival mentünk.

Miután visszatértünk Molecovára, vártunk egy "kockatátrát" (T6A5) és azzal elutaztunk Dúbravká Pri Krizi végállomásig.

Ez a tuja még a T6A5-ösök első generációjának a tagja. Utasterében is még az originál Tátrás ülések vannak és ajtajai is ráncajtók. Én ezt ún. "Tátrás" kinézetnek tartom. Az utastér tisztára mint a mi T5C5-eink.

Igen, megérkeztünk Pozsony legnyugatibb csücskébe, Dúbravkára, azaz Pozsonyhidegkútra. Villamosunk lerakta az utasokat és fordul be a hurokba.

Dúbravká-i csendélet :)

Innen ezzel a gázos Karosa busszal elutaztunk a Petrzalka pályaudvarra, ahonnan a Kittsee-Parndorf-Bruck a.d.Leithán át Bécsbe közlekedő REX vonatok indulnak. Halkan jegyezném meg hogy ez a járat körbejárta majd' a fél várost!! :-)

A Karosa buszunk utastere. Kicsit hasonlít a Skoda 15Tr-hez, de kicsit a ZIU-9 troli utasterére is.

Bratislava-Petrzalka pályaudvar, felülnézetből. Mint mondottam, ez határállomás Osztrákia és Magyarisztán felé is. M.o.-ra sajnos ma már csak nyári forgalom van errefelé, akkor is csak 2 pár nemzetközi vonat. (Amicus és Jadran) Gyanítom hogy mindez a szlovák-magyar viszony miatt van. Sajnos.

Az állomás épülete kívülről. Látszik rajta hogy nemrég lett felújítva, a vágányokkal együtt.

A bejárat. Szezám, tárulj!! :)

Az állomás épülete belülről.

Odchody (Indulás). Ez a kijelző nem olyan modern (legalábbis szerintem) mint a Hlavná Stanicán lévő. Innen Kittsee-n át Bécsbe lehet eljutni, villamosított vonalon. A másik összeköttetés Devínská Nová Ves (Dévényújfalu)-Marchegg útvonalon történik, (a régi magyar fővonal) ezt a vonalat az ÖBB 2016 (Hercules) mozdonyai és az 5047-es motorvonatok uralják, mivel nincs villamosítva.

Az épületből kilépve azonnal lencsevégre kaptuk ezt a szép Sziszit, amely a Rail Cargo Austria tulajdona. Fontos tudni, hogy az osztrák gépek csak idáig jöhetnek be (a Taurusok is) mert zavarják a szlovák biztosítóberendezést, akárcsak a Talent motorvonatok. Ja és ezen a kijáraton a schengeni egyezmény életbe léptéig (azaz 2007. december 16-ig) csak érvényes útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal lehetett közlekedni.

Ugyanő, csak a másik peronról fotózva.

Fordultam 180 fokot és lám, kedvenc gépeim ismét szemem elé kerültek. Természetesen lencsevégre kaptuk őket, mint a régi és az új generáció tagjait.

Ez a 742-es dieselmozdony is itt állt éppen.

Miután kifotóztuk magunkat a Petrzalka pályaudvaron, vártunk egy 93-as buszt és elmentünk vele Kapucínská megállóig, ahonnan a Vár felé vettük az irányt.

A híres-nevezetes Váralagút, amelyet ma már csak a villamosforgalom használ. Itt az 1-es, az 5-ös és a 9-es villamosjáratok közlekednek.

Itt, a Vár északi kapujánál trolibuszjáratok közlekednek: a 203-as és a 207-es. A képen egy Skoda 14tr tart lefelé, Ruzová Dolina végállomásra.

Lám, lm, győri turisták!! :) hát honnan is lenne való ez az E95, ami itt áll a Szent Mihály Kapunál?? :D

És íme, a Szent Mihály Kapu. Mehetünk is befelé!! :)

A Vár épületét nyáron kezdték el renoválni mert nagyon rossz állapotban van.

Nézzünk körbe. Először délnyugati irányba nézünk. Azok a szélerőművek ott már az osztrák-szlovák határon vannak.

Petrzalka, azaz Ligetfalu.

Ez is Petrzalka, csak a Novy Mosttal kiegészülve. Azt beszélik, hogy abba a fenti forgó részbe fel is lehet menni. (csak sajnos nem tudom hogyan)

A többi pozsonyi híd. Stary Most és Most Apollo.

A Vár épülete, hátulról.

Ez a legszebb része a Várnak!

A Dunapart felé jöttünk le a Várból és egyből lekaptuk ezt a szép szállodát. Itt villamosjáratok is közlekednek: a 4-es és a 12-es.

Természetesen a Hídról is lencsevégre kaptuk a Várhegyet. Ebből a látószögből is szép, de látszik innen messziről is hogy renoválás zajlik.

A híd lábánál helyi buszvégállomás található, itt pihent ez a Solaris Urbino 15 típusú busz is. Ezek a buszok nem igazán nyerték el tetszésemet, egyébként a kiöregedett, rossz állapotban lévő ráncajtós-Prága motoros Ikarus 280-asok lecserélésére szánták őket. Sajnos ilyen buszt nem láttam első pozsonyi utam alkalmával sem a városban. Kár értük.

Ez a SOR B9.5 típusú busz is itt állt. PFUJ!!! Ez aztán a buszok szégyene! Egyébként a mi Credo-jaink első generációja is erre a licenszre készült.

Ez a csodálatosan szép park a Novy Most-tól indul és a Szlovák Nemzeti Színházhoz vezet.

A Szlovák Nemzeti Színház. (Slovenské Národní Dívadlo) Ez egyben az Operaház is. Valami nagy hepaj lehetett itt, mert éppen egy színpadot bontottak mikor ideértünk.

A Fő tér. (Hlavné Námestíe)

Sétálóutca a Belvárosban. Pozsony belvárosa és az Óváros tele van sétálóutcákkal, innen ki vannak tiltva a kocsik.

Elsétáltunk a Ludovika Stúra térre, útközben lefotóztuk ezt az épületet, a Szlovák Filharmónia épületét.

A Ludovika Stúra téren vagyunk. Itt egy villamosdelta található, egykor a POHÉV kiindulási pontja volt. Ahol a T6A5 látható, ott végállomásozik a 11-es, a 13-as és a 14-es viszonylat, ahol pedig a T3-ast látják, ott pedig a 4-es és a 12-es viszonylatok közlekednek, de ezek átmenő járatok.

A Ludovika Stúra téren felszálltunk egy 13-as villamosra és a STU megállóig mentünk, hogy lencsevégre kapjuk ezt a különleges építményt, amely nem más, mint a Szlovák Rádió (Slovensky Rozhlas) épülete. Innen egy másik villamossal visszamentünk Kooperativa megállóig, hogy a Közlekedési Múzeumba bemenjünk, de sajnos már zárva találtuk, ezért...

...elgyalogoltunk a Hlavná Stanicára ahol lencsevégre kaptuk ezt a két szépséget: a 003-as Gorillát és a 072-es Laminátkát.

Egy másik felújított Laminátka is itt állt éppen.

Ez a szép eredeti festésű 230-as Laminátka pedig tehervonattal haladt át. Ez egy ZSSK Cargo tulajdonú mozdony.

A nap vége előtt még egy kis trolizgatás mellett "voksoltunk", és felszálltunk Pozsony talán leghosszabb trolijáratára, a 201-esre és Cilizská végállomásig utaztunk vele, amely Dolné hony városrészben található. Itt végállomásozik még a 202-es járat is, amely Rajská-hoz közlekedik. Egyébként ezzel a járattal a buszpályaudvart lehet elérni.

A fenti kép és ez is Cilizská végállomáson készült.

Ez Zitavská megállóhely, ahol egy Tesco áruház található. Bementünk, de mivel tömegnyomor volt ezért ki is jöttünk és visszafelé a Trnavské Myto-ig mentünk a 201-es trajlival, onnan pedig a 14-es villamossal Jesenského megállóig. Ott már nyugodtan tudtunk vásárolni.

A Tátra K2S-ünk utastere. A BUSE-kijelzőn pedig leszállóhelyünk neve.

Megvettük a BILLA áruházban ami kell, aztán mivel már közeledett vonatunk indulási ideje, elgyalogoltunk a Szlovák Nemzeti Felkelés Terére és vártunk egy 13-as villamost, amely a Hlavná Stanicához megy. ÉS... öreg K2-es jött!! Büszkék voltunk hogy ilyennel zárhatjuk a napot és ezzel mentünk vissza az állomásra, ahonnan 19.45-kor indult a Hamburgból Budapestre közlekedő EC175.

A Régi vásárcsarnok (Stará Trznica) a Nemzeti Felkelés Terén. Kicsit "színházas" kinézete van.

Újból a Hlavná Stanica végállomáson. A képen látható szép, régi K2-essel jöttünk el ide. Nagyon szép tuja, igaz még ha kicsit kényelmetlenek az ülései akkor is. Ilyen tujával utoljára 2007. november 28-ai ittjártamkor utaztam.

Bent állt a végállomáson egy ráncajtós K2S is...

... és ez is!! A 8-as Ruzinovra, a 3-as pedig Récsére indul rövidesen.

Felmentünk a pályaudvarra és a kiírás szerint az 1. vágányra fog érkezni a vonatunk. A Ján Jesenius EC 10 perc késéssel érkezett meg, így még kicsit fotózgattunk az állomáson. A képen a régi és az új generációs Laminátka mozdony látható.

A Hlavná Stanica este.

A vonatunk indulása. Mint mondottam, 10 perc késéssel érkezett.

Egy utolsó búcsúkép Pozsony főpályaudvarától, mára...

...és 50 perc múlva Érsekújváron állunk meg először. Egy igencsak ütött-kopott, elhanyagolt állapotban lévő 810-es (ami nálunk Bzmot névre hallgat) motorvonat várta EC-nket. Ez lehet a csatlakozó vonat Nyitra felé.

Fél óra múlva pedig már Stúrovo, azaz Párkány-Nána állomáson találhatjuk magunkat. Itt viszont egy sima személyvonat állt benn, csatlakozó vonatként. Mivel már nincs határellenőrzés, csak személyzetcsere, így a vonat max. 5 percig állt itt.

Az Ipoly-hídon, Szobon és a Dunakanyar csodálatos településein áthaladva megérkeztünk Vác állomásra, ahonnan 2 perc tartózkodás után indultunk is tovább.

Budapest-Keleti pályaudvar, végállomás!! Ugyanoda érkeztünk be, ahonnan indultunk is, a 7. vágányra.

Vonatunk viszonylatszáma és viszonylata. Klassz megoldás ez a digitális kijelző!!

A hamburgi EC fülkés 1. osztályú kocsija.

Az étkezőkocsi után lévő Bvmsz kocsiban jöttünk visszafelé, amely félig termes, félig fülkés.

A pályaudvaron voltak nemzetiszínű zászlóval közlekedő emberek is, nemzeti ünnep lévén.

Egy utolsó búcsú a Keleti pályaudvartól mára, és itt szétváltak útjaink. Csoporttársam a 24-es villamos, én pedig a metró felé vettem az irányt. Valószínű hogy valami nagy hepaj lehetett a városban mert sem az Astoriánál, sem a Deák téren, sem a Kossuth téren, sem pedig a Batthyány téren nem állt meg a metró. Így sajnos kénytelen voltam a Stadionok felé utazni és onnan 1-es villamossal haza.

Köszönöm hogy megnéztétek a cikket, várom kommentjeiteket!!
A szerző.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.